AV 156-23


AV 156-23
video 03’11” Museum Dhondt-Dhaenens BE, & 8’50” Gevangenisdorp Haren BE
02.06.2024, filmpremiere Museum Dhondt-Dhaenens, Deurle BE

💺 Wat betekent het om opgesloten te zijn? Deze surrealistische video volgt AV 156-23, één van de vliegtuigen die in constante stroom in de productiehal in Haren worden gemaakt, verstuurd en vervolgens het gevangenis dorp overvliegen. Ergens naartoe. Waar gaat AV 156-23 heen en wat zit erin?

✈️ What does it mean to be locked up? This surrealistic video follows AV 156-23, one of the airplanes constantly produced in te manufacturing hall in Haren, dispatched, and then flying over the prison village. Somewhere. Where is AV 156-23 headed, and what’s inside?

💺💺💺💺💺💺 spel: Lindsay, BRG, Cynthia Schellekens, Laurens Otto , Rik Vannevel, Michiel Van Damme, Beatrice Pecceu, Tanìa Peña Diaz, Sabrina Caldarar, Maïté Dugadyn, Anouk Focquier, Ief Spincemaille —Camera: Chloé Op de Beeck — Sounddesign: Igor Klaczyñski — Kleurcorrecties: Lennert De Taeye — Productie: Federale Overheid, Cafasso, Geen Pijn — Co-productie: Museum Dhondt-Dhaenens — Regie, concept, montage, decor: Karina Beumer

Dank: Justin Deprez, Jan(us) Boudewijns , An-Valerie Vandromme, Jelle Michielsen, De Rode Antraciet vzw, Henk Mortier, Joëlle Kermarrec, Brenda Tempelaar, Jan Reimus, Antony Hudek

💺 AV 156-34 kadert in het project Quasi Museum, een project van Ief Spincemaille in samenwerking met Anouk Focquier (Berserk Art Agency)

✈️ AV 156-34 was developed as part of the Quasi Museum initiative, a collection of permanent artworks in the new Haren prison. A project by Ief Spincemaille in collaboration with Anouk Focquier (Berserk Art Agency)

foto: Rik Vannevel, Museum Dhondt-Dhaenens
foto: Rik Vannevel, Museum Dhondt-Dhaenens
foto: Rik Vannevel, Museum Dhondt-Dhaenens
foto: Rik Vannevel, Museum Dhondt-Dhaenens
foto: Rik Vannevel, Museum Dhondt-Dhaenens
foto: Rik Vannevel, Museum Dhondt-Dhaenens
foto: Rik Vannevel, Museum Dhondt-Dhaenens
foto: Rik Vannevel, Museum Dhondt-Dhaenens
foto: Rik Vannevel, Museum Dhondt-Dhaenens
foto: Rik Vannevel, Museum Dhondt-Dhaenens

AV 156-23 is een video die de kijkers confronteert met de complexiteit van vrijheid, communicatie en het verlangen naar verbinding. 

Het project kwam tot stand in het kader van het Quasi Museum, een permanente kunstcollectie in de nieuwe gevangenis van Haren.
De kunstenaar werkte samen met een aantal gedetineerden van de gevangenis in de vorm van workshops, waarbij ze actief betrokken werden bij een deel van het creatieve proces en de inhoud van de video. 

Het vliegtuig krijgt in AV 156-23 een belangrijke rol toegediend als symbool voor vrijheid en communicatie en contrasteert sterk met de ervaring tussen de gevangenismuren. Tegelijkertijd dient het vliegtuig als middel tot zelfexpressie, waarbij de gedetineerden hun boodschappen aan het vliegtuig toevertrouwen, in de hoop een stukje van zichzelf naar buiten te sturen. De video verkent dit thema door het vliegtuig op verschillende manieren in te zetten, van het maken en verzenden van de boodschap tot het onthullen van de boodschap zelf. 

De gevangenis, die vlak bij Zaventem ligt en waar vliegtuigen met grote regelmaat overheen vliegen, wordt zowel visueel als mentaal verbonden met Museum Dhondt-Dhaenens. Er werd gefilmd in de ruimtes die voor bezoekers niet toegankelijk zijn als locatie waar de boodschappen via de vliegtuigjes terechtkomen en verwerkt worden.

De video bestaat uit twee verschillend gemonteerde versies: De korte versie wordt als nieuwe collectieaanwinst vertoond in het museum, terwijl een langere versie beschikbaar zal zijn op het intranet van de gevangenis.

AV 156-23 is a video that challenges viewers with the complexity of freedom, communication, and the longing for connection.

The project emerged within the Quasi Museumframework, a permanent art collection situated in the new Haren prison.

The artist collaborated with several inmates through workshops, actively involving them in parts of the creative process and the content of the video.

In the video, the airplane takes on a significant role as a symbol of freedom and communication, starkly contrasting with the prison experience. Simultaneously, it serves as a means of self-expression, as inmates entrust their messages to the aircraft, hoping to send a piece of themselves outward. The video explores this theme by utilizing the aeroplane in various ways, from crafting and dispatching the messages to unveiling their contents.

The prison, located near Zaventem where airplanes frequently pass overhead, is visually and mentally linked with Museum Dhondt-Dhaenens. Filming took place in areas inaccessible to visitors, where messages delivered by the aircraft are received and processed.

The video comprises two differently edited versions: The shorter version will be showcased as a new addition to the museum’s collection, while a longer version will be available on the prison’s intranet.

AV 156-23 est une vidéo qui confronte les spectateurs à la complexité de la liberté, de la communication et du désir de connexion.

Le projet a émergé dans le cadre du Quasi Museum, une collection d’art permanente située dans la nouvelle prison de Haren.

L’artiste a collaboré avec plusieurs détenus à travers des ateliers, les impliquant activement dans certaines parties du processus créatif et du contenu de la vidéo.

Dans la vidéo, l’avion joue un rôle significatif en tant que symbole de liberté et de communication, contrastant vivement avec l’expérience carcérale. Parallèlement, il sert de moyen d’expression personnelle, les détenus confiant leurs messages à l’aéronef, espérant ainsi envoyer une partie d’eux-mêmes vers l’extérieur. La vidéo explore ce thème en utilisant l’avion de différentes manières, de la création et l’envoi des messages à la révélation de leur contenu.

La prison, située près de Zaventem où les avions passent fréquemment au-dessus, est liée visuellement et mentalement au Musée Dhondt-Dhaenens. Le tournage a eu lieu dans des zones inaccessibles aux visiteurs, où les messages livrés par l’avion sont reçus et traités.

La vidéo existe en deux versions différentes : une version plus longue disponible sur l’intranet de la prison, et une autre version exposée à long terme dans le musée.